-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12042 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا شخصي كه بر اثر وارد شدن خسارت در تصادف از طرف بيمه مبلغي به او بدهند ديه حساب ميشود؟ آيا ديه حرام است؟

ديه، يكي از احكام مسلم الهي است. ديه، در واقع يك نوع جبران خسارت اقتصادي كه از كشته شدن يك نفر يا نقص عضو و يا... به خانوادة او وارد ميشود. نه اين كه خون بهاي واقعي باشد.

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلآخَطَ ?‹ًا وَ مَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَ ?‹ًا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَة...;(نسأ،92) براي هيچ فرد باايماني مجاز نيست كه فرد با ايماني را به قتل برساند، مگر اين كه اين كار از روي خطا و اشتباه از او سرزند و (در عين حال) كسي كه فرد با ايماني را از روي خطا به قتل برساند بايد يك برده آزاد كند و خونبهايي به كسان او بپردازد مگر اين كه آنها خونبها را ببخشند.

از اين آيه شريفه; اصل ديه ثابت شده است. در روايات نيز، دية نقص عضو و حد و حدود آن مشخص شده است. و تفاوتي نميكند كه اين ديه از طرف شخصي يا از طرف بيمه پرداخت شود و گرفتن ديه بياشكال است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 60ـ66، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.